Тема: Призначення й використання логічних функцій табличного процесора.
Цілі:
- навчальна: сформувати знання про класифікацію функцій та основні логічні функції; формувати вміння використовувати їх у формулах;
- розвивальна: розвивати логічне мислення та креативність;
- виховна: виховувати інформаційну культуру, дбайливе ставлення до комп'ютерної техніки.
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання та наочність: дошка, комп'ютери з підключенням до мережі Інтернет, підручник, навчальна презентація.
Програмне забезпечення: Табличний процесор Excel, Smart NoteBook, MS Office PowerPoint.
Хід уроку
І. Організаційний етап
- Привітання.
- Перевірка присутніх
- Перевірка готовності учнів до уроку
- Оголошення теми і мети уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
Електронні таблиці - це безперечно дуже потужна програма, для проведення обчислень. Використовуючи їх ми можемо значно спростити розв'язання завдань з алгебри, фізики, геометрії, ми можемо проводити розрахунки не тільки з числами, а й з датами, обробляти текст і проводити порівняння даних
Продовж речення:
- Документ в EXCEL називають... (КНИГА)
- В EXCEL розрізняють три типи даних...(текст, число, формула)
- Формула починається із знаку...(=)
- Редагувати формулу можна...(кн. F2 або двічі ЛКМ)
На інтерактивній дошці пропонуються анаграми:
Excel, посилання, функція, формула, адреса.
Вчитель пропонує учням пояснити формулу
=SUM(A3:С7) і пояснити, що таке SUM.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Отримуючи знання з уроку в урок, «ми навчаємось не для школи, а для життя». Нехай ці слова давньоримського філософа Сенеки Молодшого стануть кредом нашого уроку.
Ви вже використовували у формулах деякі з функцій. Але ж Excel має декілька сотень вбудованих функцій, кожна з яких має унікальне ім'я. Як не заплутатися у цьому різноманітті?
IV. Вивчення нового матеріалу
За призначенням функції поділяють на:
- математичні
- статистичні
- текстові
- логічні
- фінансові та ін.
Будь-яка функція в Excelхарактеризується:
- Іменем
- Кількістю аргументів
- Типом аргументів
- Результатом дії
Дані, які опрацьовує функція, називають аргументами.
- числа
- вирази
- посилання
- інші функції
Аргументи функції записують у дужках і, за наявності у функції декількох аргументів, розділяють символом «;».
Для роботи з функціями можна скористатися майстром функцій, або ж записати функцію в рядку формул.
Система допомагає користувачу вибрати потрібну функцію для формули, одержати її опис, і йому залишається лише дописати потрібні аргументи. Використання майстра функцій дає відчутні переваги у безпомилковому наборі функцій і аргументів. Система знаходить помилки і допомагає їх виправити.
Використати на повну потужність всі доступні вбудовані функції у формулах допомагають саме логічні функції. Вони займають особливе місце у розрахунках, завдяки логічним функціям Excel може виконувати ті чи інші дії в залежності від виконання заданих умов.
Вираз, який набуває одного із двох значень: True- істина або False- хиба називається логічним виразом.
Давайте пригадаємо. Розглянемо повідомлення, і визначимо, які з них є істинними, які хибними, а які взагалі не є логічними висловлюваннями https://learningapps.org/
· Київ - столиця України.(істина)
· Учень - це прикметник. .(хиба)
· SCHOOL- з англійської перекладається як Школа. .(істина)
· Т.Г.Шевченко - видатний фізик. .(хиба)
· - це формула спирту. .(хиба)
· Принеси води. (не є логічним висловлюванням)
· У січні 28 днів. .(хиба)
· 11 - просте число. .(істина)
· Число 245 ділиться націло на 5 .(істина)
· Коли ти народився. (не є логічним висловлюванням)
· Дніпро впадає в Чорне море. (істина)
· Жаба - це рослина.(хиба)
Логічна функція - це функція, один або декілька аргументів якої - логічні вирази.
До логічних функцій належать:
1) функція ЕСЛИ;
2) функція И;
3) функція ИЛИ;
4) функція НЕ;
5) функція ИСТИНА;
6) функція ЛОЖЬ.
Розглянемо одну з основних логічних функцій.
ЕСЛИ(лог_вираз;значення істини;значення хиби) - якщо умова виконується повертає значення істини, не виконується - хиби.
Загальний запис
ЕСЛИ (Умова; Вираз1 ; Вираз2).
Вираз1 - обчислюється, якщо умова істинна.
Вираз2 - обчислюється, якщо умова хибна
Розглянемо задачу:Нехай у журналі успішності учнів потрібно біля оцінки записати слово «добре», якщо учень має оцінку, вищу від 6 балів, і слово «задовільно», якщо учень має іншу оцінку.
Розв'яжемо її використовуючи блок - схему
В Excel цей алгоритм реалізується за допомогою функції ЕСЛИ:
=ЕСЛИ(B1>6;"Добре";"Задовільно")
Умова яка використана в задачі є простою, іноді виникає необхідність використання складеної умови.
Складеним логічним виразом називають вираз, у якому кілька простих логічних виразів пов'язані логічними операціями.
Основними логічними операціями є
НЕ (заперечення) - мінює на протилежне логічне значення свого аргумента.
І (кон'юнкція або логічне множення) - повертає значення істини, якщо усі аргументи мають значення істина; повертає значення хиби, якщо хоча б один з аргументів має значення хиба.
АБО (диз'юнкція, логічне додавання) - повертає значення істина, якщо хоча б один з аргументів має значення істина; повертає хибу, якщо всі аргументи мають значення хиба.
В Excel вони реалізуються за допомогою функцій НЕ, И, ИЛИ.
Розглянемо попередню задачу, дещо змінивши умову, потрібно дописати слово «Посередньо» для учнів, які мають оцінки, вищі від 6 балів, але нижчі за 10, для решти не писати нічого.
Тоді використовуємо логічні функції ЕСЛИ та И.
Тобто необхідно, щоб виконувались 2 умови:
1 - оцінка більше 6
2 - оцінка менше 10
В EXCEL це реалізовується за допомогою логічної функції И(логічне множення)
=И(B1>6;B1<10)
Іноді буває доцільно використати вкладені логічні функції ЕСЛИ.
Нехай потрібно підписати успішність учнів за трьома рівнями: «початковий» (1-4 бали);
«середній» (5-8 балів);
«високий» (9-12 балів).
=ЕСЛИ(B1<5;"Початковий";ЕСЛИ(B1>9;"Високий";"Середній"))
VI. Засвоєння нових знань, формування вмінь
Практичне завдання.
Робота за комп'ютером
· Вправи для очей.
· Міцно заплющили очі
· Розкрили
· Вліво - вправо
· Зверху - вниз
· З відкритими очима повільно намалюйте цифру 8 по горизонталі та вертикалі.
· Повторення правил безпечної поведінки за комп'ютером.
· Інструктаж учителя.
· Практична робота за комп'ютерами.
Створіть таблицю «Абітурієнт», в якій визначається список зарахованих до вищого навчального закладу абітурієнтів за результатами вступних іспитів. Середній бал достатній для зарахування - 4 бали.
- Рахуємо середній бал (використовуючи функцію СРЗНАЧ).
- Середні бали інших абітурієнтів заповнюємо через автозаповнення (копіювання формули)
- Стовпець «відмітка про зарахування», заповнюємо за допомогою функції ЕСЛИ:
- Середній бал більший рівний 4 бали - «зараховано»;
VIІ. Підсумки уроку
Рефлексія
- Я дізнався...
- Я навчився...
- Найбільші труднощі я відчув...
- Електронні таблиці я можу застосовувати...
VІІI. Домашнє завдання
Опрацювати § 15 ст. 82-86
ІХ Оцінювання роботи учнів